Nissewaard Lifestyle & Business, zomer 2021

G oede horeca is kind aan huis bij Wijnkoperij Ton Grauss maar sinds corona de wereld op zijn kop zette, hebben ook particulieren steeds meer de weg gevonden naar de monumentale boerderij aan de Beeldsweg in Zuidland. Hier heef t Ton een paar jaar geleden het stoere en laagdrempelige decor gevonden om zijn wijncollectie in een passende omgeving te presenteren. Tegen alle muren staan pallets met daarop dozen vol wit, rood, rosé, bubbels en port. De grote foto’s erboven brengen de verschillende wijnlanden tot leven. Ton is wijn en wijn is Ton. Hij is gepassioneerd vinoloog en kent het verhaal achter elke f les in zijn Wijnkoperij. Met liefde verhaalt hij over druivensoorten, over nieuwe wijnlanden en over de pareltjes die hij recent heef t toegevoegd. Hij brengt ze naar zijn horecaklanten in de wijde omtrek van Voorne-Putten en laat ze in zijn eigen Wijnschuur proeven. ,,Ik vind het leuk om aanzetjes te geven om eens buiten het geijkte smaakpalet te proeven. Even leuk vind ik het om de wijnvoorkeur van nieuwe klanten te duiden en samen aan smaakontwikkeling te doen. Door out of the box te prikkelen.” PORTWIJNEN Zijn passie voor wijn begon al jong. Grootvader was eigenaar van een limonadefabriekje, vader stapte in de drankenhandel. Derde generatie Ton besloot verder te gaan in de wijnen. Bij de drankenhandel liet hij als vinoloog het wijnsegment groeien en sinds 2015 heef t hij zijn eigen Wijnkoperij Ton Grauss waarmee hij zijn passie verder kan laten bloeien. Corona maakte dat hij samen met echtgenote Carolyne het afgelopen jaar begon met online wijnproeverijen. Deze ‘Slockdowns’ bleken een groot succes, want zijn enthousiasme voor bijzondere wijnen blijkt aanstekelijk te werken bij zijn klanten. ,,Ik wil niets liever dan dat overbrengen.” Hij heef t, zoals hij zegt, wijnen liggen van vier tot pak ‘m beet vierhonderd euro en alles daartussen, maar zijn belangrijkste stelregel is: ,,Ik verkoop je de lekkerste wijn voor de juiste prijs. Iedereen kent de bekende goede Zuid-Franse roséhuizen, maar het is ook leuk om een alternatief te vinden dat goedkoper ‘ACHTER DEZE COLLECTIE SCHUILT PASSIE’ TON GRAUSS VAN DE GELIJKNAMIGE WIJNKOPERIJ IN ZUIDLAND HEEFT EEN GOEDE NEUS VOOR VERRASSEND(E) LEKKERE WIJNEN DIE AFTREK VINDEN BIJ HORECA, B2B EN PARTICULIEREN. OM METEEN EEN VOOROORDEEL WEG TE NEMEN: ,,LEKKER HOEFT ZEKER NIET DUUR TE ZIJN.” 76 NISSEWAARD LIFESTYLE & BUSINESS

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=