Nissewaard Lifestyle & Business, najaar 2021

Zijn bedrijfspand aan de Wattweg in Spijkenisse bestaat uit twee hallen. De werkplaats ligt vol materialen, gereedschap en apparatuur. Een van zijn medewerkers is hier de hele dag aan het werk. De twee andere medewerkers gaan dagelijks naar schepen toe. Directeur Erkens zelf kent ieder onderdeel van de turbocharger als zijn broekzak. Van de kleinste onderdelen (‘kijk, dit heet de sealing bush’) tot aan de grootste. Het meeste indrukwekkend zijn de grote turbo rotors. Erkens laat er een zien. ,,Deze is af komstig van een zeeschip. Dit onderdeel staat straks klaar om de wereldzeeën en oceanen te bevaren.’ ’ Gebruikel i jk vermogen Ieder dag vertrekt Erkens om half zeven naar de zaak. Geen dag is hetzelfde. ,,Dat is ook het leukste aan het vak. Je weet hoe laat je thuis de deur uitgaat en verder is het spannend. Wat gaan we vandaag doen? Je weet nooit wie er belt en waar het schip ligt. Ik ga met mensen van veel verschillende nationaliteiten om.’ ’ Erkens neemt zelf de telefoon op en natuurlijk springt hij bij als monteur. ,,Als het te druk wordt voor de medewerkers en bij spoedklussen. Je moet als bedrijf in deze sector kunnen schakelen.’ ’ TurboNLD onderhoudt, repareert en verkoopt onderdelen van de meest bekende merken van turbochargers. Een turbocharger voert de luchtdruk in een (diesel)motor op. Zonder een goed werkende turbocharger kan een motor niet meer het gebruikelijk vermogen leveren. Een schip kan dan wel varen, maar niet meer zo snel op de plaats van bestemming komen. En tijd is natuurlijk geld. ,,We houden ons bezig met turbochargers op binnenvaart- en zeeschepen. Rederijen van over de hele wereld weten ons te vinden.’ ’ Buitenland Erkens is in 1981 bij toeval in aanraking gekomen met de turbocharger. Eigenlijk wilde hij na de machinistenschool gaan varen. Hij vervulde toch maar eerst zijn militaire dienstplicht en ging daarna werken bij een bedrijf. Daar kwam de Spijkenisser voor het eerst in aanraking met turbochargers. Hij reisde in de jaren daarna als monteur de wereld over. Varen zou hij nooit, maar werkzaam in de maritieme sector is hij nog steeds. ,,Turbochargers zitten helemaal in mijn genen,’ ’ constateert Erkens. Een deel van de werkzaamheden vindt plaats in de werkplaats van TurboNLD. Verder komen de monteurs op schepen in havens in Nederland. Als het nodig is, gaan ze ook naar het buitenland. Van Europa tot waar eigenlijk niet. Rederijen hebben vertrouwen in Erkens en zijn team. ,,Een van de medewerkers stuur ik dan naar het buitenland. De noodzakelijke onderdelen worden opgestuurd. We werken ook samen met bedrijven in het buitenland, die een reparatie kunnen verrichten.’ ’ Er i c Erk ens i s d i t ja a r v eert i g ja a r werk z a am i n de were l d va n de t urboch a rger . T i en ja a r ge l eden begon h i j voor z i chz e l f me t T urboNL D . He t bedr i jf v er zorg t de repa r at i e en he t onderhoud va n de z e be l a ngr i jk e onderde l en va n scheepsmotoren . Va nu i t Sp i jk en i s se he l pen Erk ens en z i jn dr i e va s t e medewerk ers k l a n t en ov er de he l e were l d . , ,We z i jn 24 / 7 bere i k ba a r . Dat moe t ook we l . I edere dag of e i genl i jk i eder uur dat een sch i p n i e t k a n va ren kos t v ee l ge l d , ’ ’ ben a druk t Erk ens . 18 Nissewaard Lifestyle & Business ‘Turbochargers zitten helemaal in mijn genen’ TurboNLD in Spijkenisse voor wereldwijde repartie en onderhoud van turbochargers

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=